Deze website is voor iedereen die graag wil fietsen, maar in het bijzonder voor mensen met beperking.

Maddi de Munnik, Fietstrekstang voor Rolstoel



Fietstrekdeel bij de Kido


Na het Huri-trekdeel en het Kiddo-trekdeel, hebben wij nu een paar maanden ervaring opgedaan met het vernieuwde trekdeel tussen Kiddo-rolstoel en fiets.Na jaren zoeken is dit voor ons de meest ideale oplossing.Onze inmiddels 8 jaar oude zoon Mathijs heeft een 3-wiel-kiddo-rolstoel.Voor kleine praktische afstanden en eens een pleziertochtje wilden we hem graag met rolstoel achter mijn fiets kunnen koppelen. Omdat zijn zus nog niet helemaal veilig naast mij kan fietsen, wilden we ook de mogelijkheid hebben haar achterop mijn fiets te kunnen vervoeren.Bij de passing van de laatste rolstoel, bleek Veldink inmiddels een trekstang te verkopen die aan de achteras van de fiets bevestigd zit. Dit in tegenstelling tot de vroegere versie die onder het zadel gemonteerd zat.

Bij het afkoppelen haal je eerst de stang los van de fiets. De rolstoel komt dan weer op drie wielen te staan. Vervolgens kun je het trekdeel losmaken van de rolstoel en eventueel weer aan de fiets vastmaken. Ik laat het trekdeel meestal aan de fiets vastzitten en parkeer de fiets bij voorkeur in een bewaakte fietsenstalling.

Vergoeding.Dit trekdeel hebben wij volledig vergoed gekregen van de WVG.In het ongevraagde advies van onze eigen ergotherapeut (dat wij altijd meesturen met de aanvraag van de nieuwe rolstoel) hadden wij ook de vervanging van het trekdeel al aangegeven.Bij de passing werd dit meegenomen en zonder problemen geleverd.
Conditie.Het fietsen met Mathijs is een stuk comfortabeler geworden.Zowel Mathijs als ik voelen de oneffenheden in de wegen minder, doordat het neuswiel van de rolstoel omhoog getild wordt. Mathijs geniet van het fietsen en blijft goed zitten.Hij houdt daarbij zijn werkblad vast.Het geeft hem zekerheid en stabiliteit en voorkomt dat hij per ongeluk toch de wielen vastpakt.Het fietsen wordt echter met de jaren wel zwaarder.Mathijs groeit namelijk goed en dat merk je.Zijn zus zit er ook nog regelmatig bij achterop, dus aan conditietraining geen gebrek.
Weer een nieuw trekdeel.
In 2004 kreeg Mathijs een nieuwe rolstoel.De 4-wielige Kiddo dit keer.Dit betekende dat ook het bestaande trekdeel tussen fiets en rolstoel niet opnieuw gebruikt kon worden.Dus vroegen wij direct met de WVG-aanvraag naar de gemeente een nieuw trekdeel aan.Kiddo en ROAM.Veldink (fabrikant van de Kiddo's) en Roam (o.a. aangepaste fietsen en handbikes) hadden inmiddels gezamenlijk een adapter ontwikkeld die voor zowel handbikes als voor trekdelen gebruikt kon worden.Vanaf deze rolstoel zijn wij de gebruiker van de 'Connect van Roam'.De adapter is geplaatst onder de zitting van de rolstoel.Als de trekstang aan de fiets is gekoppeld komen de voorste wieltjes van de rolstoel van de grond.Het trekdeel is bevestigd op de achteras van de fiets.Het koppelstuk valt daardoor achter de bagagedrager.Voor onze dochter was het niet meer nodig achterop mijn fiets te zitten.Maar als het nodig is kun je zelfs met de connect nog een kinderzitje achterop je fiets monteren.De koppelstang is kort en recht, waardoor deze ook nog makkelijk is mee te nemen of even is weg te zetten.2Do, handbike en connect.Inmiddels is Mathijs weer een rolstoel verder.Hij heeft nu alweer ruim 1,5 jaar een 2Do, ook weer van Veldink.De adapter, connect-koppelstang en de inmiddels aangeschafte handbike konden overgezet worden met wat minimale aanpassingen, zoals afstelling. Wij fietsen nog steeds met Mathijs aan mijn fiets gekoppeld.Al gaat het steeds minder snel en gebruiken we deze oplossing voor afstanden tot 5 km.De snelheid die we halen daalt ook met het groeien van Mathijs (tussen de 10 en 15 km per uur) en drukke trajecten naar bijvoorbeeld het centrum van de stad leg ik liever niet meer af.Reden daarvoor: ik weet precies wat ik doe, ken mijn remweg en wendbaarheid en weet wat ik wel en niet kan doen met manoeuvreren.Echter mijn mede-verkeersgebruikers (met name fietsers en scooters) onderschatten mijn breedte, tempo en remweg, waardoor we te vaak moeten afremmen (en weer optrekken). En dat fietst niet prettig.Voor deze ritten ontdekken we steeds meer de stadsbus, waarvan de meesten inmiddels toegankelijk zijn geworden.

Voor vragen of reacties.
Maddi de Munnik.

Meer over ROAM

Terug naar Startpagina:

Terug naar Verhalen:

Naar Over ons: